Většina koření podporuje trávení a metabolismus, a to je jeden z důvodů, proč je koření v ajurvédské kuchyni tak důležité. Mezi ajurvédská koření patří například kurkuma, římský kmín, koriandr, fenykl, máta,  černý pepř, sušený zázvor v prášku, kardamom, skořice nebo muškátový oříšek.

Vyzkoušejte některý z mých receptů na jídla s tímhle úžasným kořením!

 

Mrkvová polévka s červenou čočkou

Jedna z nejlahodnějších polévek je pro mě ta z červené čočky a mrkve, a když se tam přidá trochu chilli, je ještě lepší! Červená čočka je plná bílkovin a železa a v kombinaci s mrkví, ghee a kurkumou je to výživová bomba.

  • Na lžíci ghee osmažíme cibulku, a pak k ní přidáme na kolečka nakrájenou mrkev, česnek, trochu zázvoru a necháme to všechno chvilku smažit.
  • Přidáme špetku kurkumy a třeba i fenyklu a římského kmínu. Po chvilce tam nalijeme vodu tak, aby bylo všechno ponořené a necháme povařit.
  • Rozmixujeme tyčovým mixérem, přidáme vodu, propláchnutou červenou čočku a zeleninový bujón.
  • Pak už se to jen vaří, dokud se čočka nerozvaří, a tím se polévka zahustí. A kdo chce, může si přidat i trochu kokosového mléka.

Nakonec už jen podle chuti osolíme. Chilli a koriandr navrch pro labužníky nesmí chybět. Dobrou chuť!

 

Tikka Masala s pečeným květákem

Variace na Tikka Masalu se mi nikdy neomrzí, a tahle je zrovna s pečeným květákem. Ale jinak ji dělám třeba s paneerem. Koření, díky kterému je omáčka tak výborná, dělá zároveň moc dobře našemu zdraví.

  • Velkou cibuli, nakrájenou nadrobno, orestujeme na ghee (přepuštěném másle). Když už je napůl hotová, přidáme k ní pár stroužků česneku a kousek zazvoru, pokrájených velkým nožem na co nejmenší kousky.
  • Mezitim si připravíme směs koření a smícháme ho s trochou vlažné vody, tak aby vznikla tekutá pasta a necháme ji 5-10 min odstát. Buď máme už koupenou curry směs – to je ta jednodušší varianta, anebo si ji namícháme sami podle sebe, třeba takhle – lžička a půl kurkumy, lžička mletého koriandru, necelá lž. římského kmínu, půl lž. sladké papriky, fenyklu, pískavice, trošku kardamomu a/nebo i jiné indické koření.
  • Ke konci restování k cibuli, česneku a zázvoru přidáme pastu z koření a mícháme tak, aby se koření taky pořádně orestovalo.
  • Potom tam přidáme konzervu pokrájených bio rajčat, trochu vody a necháme 30 min probublávat. Můžeme přikrýt a občas mícháme.
  • Nakonec do omáčky přidáme kokosové mléko a trochu povaříme. Vypneme vařič, přimícháme trochu koření garam masala a přikryté necháme odstát.

Květák dáváme do omáčky až před podáváním, opečený z trouby:

  • Na malé růžičky nakrájený květák na pečícím papíře polejeme olejem, posypeme libovolným kořením, které je i v omáčce, a rukama promícháme tak, aby se to trochu obalilo.
  • Dáme do trouby péct tak, aby byl opečený a měkký tak akorát (ne moc).

Nakonec podle chuti přidáme chilli a čerstvý koriandr a podáváme s basmati rýží. Dobrou chuť!

 

Zeleninový stir-fry s kokosovou omáčkou

Tu jednoduchost miluju… další jídlo do série inspirované Dálným východem. Tentokrát jsem zabrousila do Thajska a vznikl z toho tenhle zeleninový stir-fry s kokosovou omáčkou. Ta omáčka teda na fotce není vidět, ale fakt je pod vší tou zeleninou!

  • Cibuli a pak-choi nakrájíme na velké kusy a mrkev na nudličky.
  • Česnek a zázvor naopak zase na co nejmenší kousky.
  • Na hluboké pánvi rozehřejeme ghee (přepuštěné máslo) a všechno na něm chvilku ze všech stran orestujeme. Opravdu jen chvilku, cibule, pak-choi i mrkev musí zůstat křupavé.
  • Přidáme půl lžičky kurkumy, mletého fenyklu a klidně i jiného koření (nebo směs kari). Taky chilli, kdo má rád ostřejší. A necháme se zeleninou půl minutky restovat.
  • Potom přidáme trochu rybí a sójové omáčky a úplně nakonec kokosové mléko.
  • Přivedeme k varu a je to hotové. Opravdu důležité je, aby ta zelenina zůstala hezky křupavá.

Ozdobíme nepostradatelným čerstvým koriandrem a podáváme s rýží. Já už ani jinou než basmati nepoužívám. Kupuju ji ve velkých baleních v asijských obchodech. Má úžasnou chuť, nelepí se a má nižší glykemický index než ostatní druhy rýží. Dobrou chuť!

 

Paneer Tikka

Tři nejvýraznější ingredience téhle mojí spicy pochoutky jsou paneer, koriandr a kokosové mléko. Panner je středně tvrdý indický sýr z plnotučného kravského mléka, dá se snadno vyrobit i doma.

  • Velkou cibuli, nakrájenou nadrobno, orestujeme na ghee (přepuštěném másle). Když už je napůl hotová, přidáme k ní pár stroužků česneku a kousek zazvoru, pokrájených velkým nožem na co nejmenší kousky.
  • Mezitím si připravíme směs koření a smícháme ho s trochou vlažné vody, tak aby vznikla tekutá pasta a necháme ji 5-10 min odstát. Buď máme už koupenou curry směs – to je ta jednodušší varianta, anebo si ji namícháme sami podle sebe, třeba takhle – lžička a půl kurkumy, lžička mletého koriandru, necelá lž. římského kmínu, půl lž. sladké papriky, fenyklu, pískavice, trošku kardamomu a/nebo i jiné indické koření.
  • Ke konci restování k cibuli, česneku a zázvoru přidáme pastu připravenou z koření a mícháme tak, aby se koření taky pořádně orestovalo.
  • Přidáme konzervu pokrájených bio rajčat, trochu vody a necháme 30 min probublávat. Můžeme přikrýt a občas mícháme.
  • Jakmile je omáčka uvařená, rozmixujeme ji tyčovým mixérem do požadované hladkosti.
  • Nakonec do omáčky přidáme kokosové mléko a trochu povaříme. Vypneme vařič, přimícháme trochu koření garam masala a přikryté necháme odstát.

Paneer dáváme do omáčky až před podáváním, opečený z trouby:

  • Na kousky pokrájený paneer v misce polijeme olejem a posypeme kurkumou a jakýmkoli dalším kořením. Potom promícháme tak, aby se kousky paneeru v hezky obalily. Dáme ho na pečící papír a v troubě pod grilem ho opečeme ze všech stran.

Podáváme s basmati rýží, ozdobené čerstvým koriandrem. Kdo má rád ostré, může si omáčku dochutit sušeným chili. Dobrou chuť!

 

Pečený květák

Jednoduché a nepřekombinované jídlo je pro zdraví nejlepší. A jako bonus je to taky jednoduché na přípravu. Moje oblíbená rychlovka je tenhle pečený květák s olivovým olejem, kurkumou a dalším blahodárným kořením.

  • Květák nakrájíme na plošší kousky, tak aby byl hezky opečený.
  • Na pečícím papíře ho polijeme olivovým olejem a posypeme kořením – kurkuma, římský kmín, fenykl, zázvor…a rukama všechno promícháme tak, aby byl květák pěkně obalený.
  • Květák opečeme v troubě tak, aby nebyl příliš měkký, ale na povrchu chytl barvu. Ke konci pečení na něj přidáme ještě na kolečka pokrájená rajčata.

Na talíři ozdobíme čerstvým koriandrem. Dobrou chuť!